mandag 1. november 2010

Et hus med 24 hjerterom :)

Tidligere i høst fikk jeg en morsom og ærefull utfordring fra Ett Trykk; kunne jeg lage en adventskalender til oktobernummeret? Jeg har det med å svare ja først og angre etterpå, så denne gangen ventet jeg med å svare til etter at idéen var på plass, men da var det bare å sette i gang. Prosessen var fantastisk. Jeg var helt oppslukt underveis som huset ble til. En god del prøving og feiling og spekulering ble det, men resultatet sier jeg meg rett og slett stolt over. Det ferdige huset er kledd med mønsterpapir fra Maja Design, og ser ut som dette fra den ene siden...

Earlier this fall I was asked by the Norwegian stamping magazine Ett Trykk to make an Advent calendar for the October issue! I was so honoured to be chalenged this way, and said "yes" after  getting this idea. The process was fantastic, I was completely in my own world while creating this house. There was a lot of trial and error, but I have to admit that I'm really proud of the result. The calendar house looks like this from one side... 

...og sånn fra den andre.
...and like this from the other side.

Her er den andre kortveggen.
Here's the fourth wall.

Tanken bak idèen til huset er egentlig litt nostalgisk. Fra min barndom husker jeg fremdeles forventningen og gleden av adventskalenderne der lukene var en del av et bilde som skjulte små plastfigurer i ymse fasonger og farger, der jeg måtte lete litt etter tallene, som gjerne var litt godt gjemt. Og 24 var det magiske tallet; den luken var alltid litt større og finere enn de andre :)

Så da jeg startet på denne idèen, ville jeg bruke fyrstikkesker for å lage disse rommene som skulle skjule små forventningsfulle hemmeligheter. Jeg satt lenge og puslet sammen esker på ulike måter, og etter hvert ble de til et hus. Her er "skjelettet."

The idea was to make a calendar with rooms that would hold secrets and expectation. I used matchboxes to make these rooms, and here's the "skeleton" of the house.  

Resten av prosessen skal jeg komme tilbake til. I dag dveler jeg ved den ferdige kalenderen, og hvordan den fungerer. Da er det naturlig å starte med døra - luke nummer 1, med ordentlig dørhengsel og brunmalt ett-tall (making memories).
I'll tell more about the process later. Today I just  dwell upon the finished calendar, and how it works. Then it's natural to start with the beginning, the first hatch (is it called that?) which is the door.

Adventstida er full av mysterier... 
Advent is a time filled with mysteries...

...og adventstida er travel. Postbudet fra LiliOfTheValley vet utmerket godt at det er lett å gå helt i surr :) 

...and Advent is also a time of busy days and some chaos. I think this cute rabbit postman from Lili Of The Valley knows that very well :)

Jeg stemplet brevene flere ganger for å spre dem oppover veggen. Her har jeg åpnet noen av lukene. Da ser dere den fine effekten av å bruke et mønsterpapir med mønster på begge sidene til å kle huset med. Den brune "snirklesiden" er nemlig baksida (eller er det omvendt, kanskje) av det rutete Maja Design-papiret...

I stamped the letters several times to spread them up the wall. Here I've opened some of the hatches to show you the nice effect of using DP with pattern on both sides for this project.

...som eksempler og inspirasjon. Et lite kjevle til en dag vi skal bake, mens en liten boks safran ligger gjemt på Luciadagen (tips: apotekene selger glass til en hundrelapp, som inneholder 10 bokser á 1 gram. Kjekt å dele med noen). I min kalender ligger det også en mynt i hver luke. 

A closer look to show some of the secrets... a little  rolling pin for one baking day, a little box of saffron for another. In my calender there's also a coin in every room.

Den skal puttes i en luke i taket til så lenge...
The coin shall be but  in a roof hatch for so long...

Tim Holtz - knotten holdes nede ved hjelp av en magnet. Fingeren tilhører forresten Berit, min gode venn og nabo, som måtte trå til for å få tatt bilder ;)

I've used a magnet to  hold the Tim Holtz  knob down, and under the lid  I've written "thank you".

Selve huset består av 22 luker. Den 23. og 24. er altså på/under taket. På lille julaften åpnes den ene halvdelen av taket...

The house itself consists of 22 rooms. The 23th and 24th is placed on and under the roof (in Norway we celebrate Christmas at Christmas Eve, the 24th of December).  So the  day before the day you open the one side of the roof...

...og så er det tid for å gjøre litt for andre. Pengene som har blitt puttet i takluka, havner altså inni huset, der jeg har plassert en tyllpose (som opprinnelig inneholdt Prima-blomster). Det er ikke alle som gleder seg like mye til jul, og alle kan gjøre litt for å hjelpe.
...and there's a time to do something for others.
 The money that are put in the roof hatch, will land inside the house, where I've placed a  tulle bag (originally fiiled with Prima flowers). All the money will be given from you to the Salvation Army's black Christmas pan .

Men så... eeendeliiig... julaften! Nå kan det gjerne ta av litt! Her starter vi med å titte ned i pipa...

And then... at laaast... Christmas Eve! And now it's time for going crazy!  We start by taking a look in the cimney...

...før vi løfter på taket.
...before we opens this side of the roof.

I dette rommet er det plass til masse godis av ymse slag. Charlie og sjokoladefabrikken på DVD er for eksempel fint følge til all sjokoladen :)

In this room there's a lot of space for goodies. Charlie and the chocolate factory on DVD, for example,  is  fine company  for all the chocolate :)

Jeg skal ta mer om prosessen i et senere innlegg, tror det er best å ta dette litt pø om pø for å få litt ordning & reda her. Men lurer dere på noe, er det bare å spørre!

I will describe more of the process in a later posting, just have to take this step by step. But feel free to ask if you have any questions, I'll do my best to answer!

Thanks for visiting, wishing you all a lovely day! 

39 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er den aller, aller, ALLER fineste kalenderen jeg NOEN gang har sett!!! Du er bare helt utrolig dyktig, det finnes ikke ord!!! Alltid en fryd å se på alt det fine du lager, men denne tok kaka!!!
Stor føradventsklem fra Torhild på Ryggvoldhaugen:-)

Monika sa...

Så fantastisk flott!!
Jeg titta så vidt på det i bladet, men fikk ikke med meg hvem som hadde lagd det da ... du er bare helt enormt flink!!
Var såvidt innom tanken på å prøve meg på ett jeg også, men ser ut til at det er vanvittig mye arbeid som ligger bak et slikt hus. Nydelig var det iallefall :)
Ha en fin dag videre :)

Janne-Lise sa...

Jeg er målløs og helt uten ord! Dette er det mest fantastiske jeg har sett - ever!! Du ligger i min inspirasjonsliste og jeg må helt sikkert inn igjen og sjekke denne mange ganger........... tusen takk og ha en god uke :)

Ursula's Kreativecke sa...

Wunder Wunderschön!!!

Liebe Grüße aus Deutschland

Ursula

Silje sa...

Denne er bare så fantastisk. Hvordan klarte du å komme på detta?!? Jeg bøyer meg i støvet! :D Så jo huset i bladet, og forelsket meg helt. Du er flink du!!!!!! :D

Stor vente - på - jula - klem! :D

Anonym sa...

Så bra!!!!
Inger

Torill sa...

Jeg er helt stum av beundring............................................................................................................................
Helt utrolig fantastisk mesterverk som du kan være utrolig stolt av!!!
klems

Hildegunn sa...

Virkelig superflott! Tenker det har gått med mange timer til dette prosjektet.Tusen takk for at du deler av din kreativitet her, det setter jeg veldig pris på!

Ønsker deg en fin uke.
Klem

MarieL sa...

I am speechless, Hanne. This is absolutely the most fantastic Adventcalender I have ever seen. What an amazing masterpiece. I can't wait for the tutorial.

Riet sa...

This is so wonderful Hanne.

Hugs Riet.x

Kristine sa...

Jeg tror jeg dåner Hanne:)
Kalenderen var rålekker i blad, men enda råere på blogg! Og det er så koselig å høre tankene bak hver luke! Du er et unikum av lure ideer vennen:)
Kos og høstklem til dig fra mig:)

Inger-g sa...

Kjære vene, noe så flott har jeg aldri sett!! Guri malla for en jobb. Fy søren altså, du bare helt råflink! :-)

Oxana sa...

ABSOLUTNYYYYDELIG!!!!!!

Mim... sa...

När jag fick tidningen i min hand och bläddrade snabbt igenom den så var det detta huset som jag fastnade för först. Det är helt underbart!!!!
HA det bra

Maarit at Violets Corner sa...

Så fantastiskt flott!!!
Helt underbart!

Klem

Maarit

Lisa Synøve sa...

Woooow !!! Stor i øya her jeg sitter å blir nesten helt stum av beundring ! Helt siiiinnsykt fint, gurimalla så flink du er !!!
Fatter nesten ikke at det går ant å lage noe så utrolig fint å gjenomført !!! Hatten av for deg !!!

kirsti sa...

Har bare ett ord å si - WOW!

Pernilla sa...

Leste om dette i et trykk. Du er helt utrolig, hva du får til.
Veit ikke om jeg har tålmod til dette.
Ha en fortsatt fin dag!

Pernilla

Angella sa...

Heisann venn!
Denne er bare helt rååå!
Rett og slett nydelig:)

go´klem
Angella

Lene Aase sa...

For en fantastisk jobb du har gjort her Hanne og kalender er bare helt utrolig lekker, noe av det lekreste eg har sett!!!
Tusen takk for at du deler:)
Klem fra Lene:)

Edith sa...

Wow, this looks great! What a beauty!
Thanks for sharing!
Edith

Herbstnebel sa...

What a beauty! Wow.

Greetings from Dani (Bastelberry)

Camilla sa...

Ikke rart lyset var tent på hobbyrommet mange kvelder nei damen :)
Gurimalla!

Jeg bestiller ett hus om 2 år!

Virkelig en masterpiece!

Nadelmarie sa...

oh its a wonderful work
greetings Maria

Wenche sa...

Så utrolig lekker denne adventskalenderen, Hanne!!! Og så mye tid du må ha lagt ned i den :D Mye annet fint du har i bloggen din. Må nok komme oftere innom :)
Klemmer, Wenche :0)

Unknown sa...

This box is beautiful:)

Aud sa...

Denne er bare helt utrolig fantastisk, Hanne!!!

Her ligger det mye planlegging og arbeid bak, alt er perfekt og helt herlig!

Klem,
Aud

Anna sa...

I sometimes have a look in your blog and I always like what I see although I don´t think I have ever left you a comment. However, this time I am so amazed at what I see, I feel I have to say something, but I am speechless. WOW!! Such architectural masterpiece!!

WOW!!

Pia sa...

woooow Hanne kan godt forstå du er stolt af dette fantastiske projekt, hold op hvor er det et flot og kreativt hus med alle de finurlige detaljer såååååå nydeligt og lækre papirer.
knus Pia

Bente sa...

Fantastisk flott!! Jeg beundrer tålmodigheten du er nødt til å ha;=D

Kirsten sa...

Fantastisk!! utrolig vakker og kreativt utført!
Varm klem fra en scrapper nede i Midtøsten

Aud sa...

Kommer innom deg og huset ditt en gang til, jeg. :0)

Vil bare takke deg for idéen om å gi penger til Frelsesarmeen gjennom adventskalenderen!

Jeg har gjort det slik her hos oss, at guttene (jeg har 3) får en pakke annenhver dag som inneholder noe godteri, de andre dagene får de en liten pose med litt penger sammen med en vits eller en gåte.

Så får de velge da, om de vil putte pengene på sin egen sparebøsse, eller om de vil putte dem oppi en sparegris, som vi skal ta med og tømme i gryta til Frelsesarmeen på lille juleaften.

Guttene legger alle pengene oppi sparegrisen, og de er litt stolte for at de skal gi dem bort og hjelpe noen som ikke har det like godt som dem selv. =0)

Tusen takk for inspirasjonen nok en gang!
Ønsker deg ei god og fredelig jul!♥

Klem,
Aud

Lilledesign sa...

Nydelig adventskalender :)

bente_me sa...

Wow! For ein utrolig flott adventskalender! De var utrolig heldige de som fekk lov å åpne alle disse kjekke lukene. Good job;)

Linn sa...

WOWW!!!
Jeg har aldri sett noe tilsvarende og tror aldri jeg kommer til og gjøre det heller... Denne var bare heilt fantastisk og jeg sitter igjen helt "blown away"!
Syns du har gjort en fantastisk jobb med og gjøre den spennende ved første øyekast, og ved det 100nde øyekast.

virkelig godt jobba!!! :)

Yvonne sa...

hei! utrolig tøff adventskalender!! utrolig dyktig du er da!!

Heidi sa...

Hei Hannevennen min
Ja nå er det lenge siden noen av oss har oppdatert bloggene. tiden flyr og dagene går unna. Men jeg tenker masse på deg og er stadig innom og ser på de "gamle" kreasjonenen dine. Håper du har det bra?

klemmer fra
Heidi

GYSA sa...

Hello!! Estou fascinada com seus trabalhos..
amei(love)..
It's beautifull..very good..

kisses
Gisa.

Catharina Norberg Skjørvold sa...

Heisann.
Jeg har bestemt meg for å lage maken kalender til denne, men lurer på litt...

Den kartongen du har brukt til å fylle inni vinduene, er den inkludert i det totale antallet kartong?
I Ett trykk står det under bilde 2 at man skal lage mal som vist på bilde 8, men jeg klarer ikke se målene der... Kan du hjelpe meg med dette?